12 pont, hogy mire kell figyelnünk a webshopunknál

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on twitter

Március 15-e a fogyasztók, a fogyasztói jogok világnapja annak emlékére, hogy John F. Kennedy amerikai elnök 1962-ben ezen a napon hirdette ki a négy alapvető fogyasztói jogot összefoglaló nyilatkozatát. Ezek a jogok a következők:  a biztonsághoz, az információhoz, a választáshoz és a képviselethez való jog. A világnapot 32 éve, 1983 óta ünnepelik.

Nemzeti ünnepünk mellett irodánk ezen jeles napról is meg szeretne emlékezni. Mivel a jelenlegi pandémiás helyzetben a vásárlások, a szolgáltatásnyújtás egyre nagyobb része zajlik az online térben, összeállítottunk egy 12 pontból álló listát. A fogyasztóvédelmi hatóság (NFH) a webshopok, webes szolgáltatást nyújtók ellenőrzése során ezen pontoknak való megfelelést vizsgálja. Ha ezek rendben vannak weboldalunkon, a bírságot, szankciót elkerülhetjük!

Nézzük akkor a webshopok 12 pontját! Mire kell figyelnünk, hogy elkerüljük a büntetést? 

  1. Legyen a weboldalunkon ÁSZF (általános szerződési feltételek)! Az ászf-nek azt is tartalmaznia kell, hogy az egyedi szerződést hogyan iktatjuk, írásbelinek tekintjük-e, illetve hogy milyen nyelvet használunk a szerződéskötés során.
  2. Megrendelés menete: a fogyasztókat pontosan tájékoztatjuk arról, hogy termékünket, szolgáltatásunkat hogyan tudják megrendelni, mikor, hogyan tudnak fizetni, hogyan és mikor teljesítünk, illetve minden egyéb, lényeges körülményről, ami a szerződés (vásárlás, szolgáltatásnyújtás, stb.) folyamán lényegesnek minősül.
  3. Impresszum: minden webshopban fel kell tüntetni az üzemeltető (eladó, szolgáltatást nyújtó) nevét, címét, egyéb elérhetőségeit, nyilvántartási számát, adószámát.
  4. Termékeink, szolgáltatásaink árát pontosan fel kell tüntetni, illetve azt a tényt is, hogy a áfát, egyéb közterheket az árak tartalmazzák-e.
  5. A weboldalon közzé kell tennünk egy arra vonatkozó tájékoztatót is, hogy a fogyasztói panaszokat hogyan, miként kezeljük. A fogyasztó hozzánk is fordulhat panaszával, de emellett fel kell tüntetnünk a fogyasztóvédelmi hatóság, illetve a békéltető testületek elérhetőségeit is.
  6. Elállási tájékoztató: kiemelten tájékoztatnunk kell vevőinket, ügyfeleinket elállási jogaikról.
  7. Elállási nyilatkozat: kötelező elállási nyilatkozat mintát is ügyfeleink rendelkezésére bocsájtani.
  8. Javítás: lehetőséget kell biztosítanunk vásárlóinknak arra, hogy amennyiben téves, hibás adatokat adnak meg, azokat a megrendelés során javíthassák.
  9. Szavatosság, jótállás: pontosan tájékoztatnunk kell a fogyasztókat – jogszabályi hivatkozással alátámasztva – a szavatossági, jótállási jogaikról!
  10. Teljesítés ideje, módja: meg kell határoznunk a megrendelt termék kiszállításának idejét, amennyiben pedig szolgáltatásról van szó, a teljesítés idejét és módját.
  11. Adatkezelés: minden webshopnak rendelkeznie kell adatkezelési tájékoztatóval. Mielőtt túltolnánk a dolgot, figyeljünk arra, hogy az EU adatvédelmi rendelete (GDPR) az érintettek – fogyasztók – közérthető és egyszerű tájékoztatását kívánja meg! Nincs szükség (és értelmetlen is) százoldalas GDPR szövegek közzétételére!
  12. Checkbox: a megrendelési folyamat végén szükséges, hogy legyen a weboldalon egy checkbox, amelynek kipipálásával a vásárló elfogadja az általános szerződési feltételeinket, illetve tudomásul veszi, hogy a megrendelés elküldésével közte és a webshop között szerződés jön létre. FIGYELEM! A közvélekedéssel ellentétben az adatkezeléshez nem kell checkbox, illetve hozzájárulás, kizárólag abban az esetben, ha a vásárlónk adatait szeretnénk eltérő célre – pl. hírlevélküldés, stb. – is felhasználni!

Hírlevél feliratkozás

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut congue nulla lectus, at suscipit orci pretium et.